آیا می دانید امروز چه روزی است !؟

پایگاه همدان شطرنج

سالروز تولد ابرقدرت دنیای شطرنج

" گری کاسپاروف "

 

"گری کیموویچ کاسپاروف" ملقب به "گری کاسپاروف" در 13 آوریل 1963 در شهر باکو واقع در شوروی سابق و آذربایجان امروزی به دنیا آمد."کاسپاروف" استاد بزرگ روسیه،قهرمان اسبق شطرنج جهان،نویسنده،فعال سیاسی و شطرنجبازی که به زعم بسیاری برترین شطرنجباز همه ادوار است.

"کاسپاورف" در سال 1985 میلادی با غلبه بر رقیب همیشگی اش "آناتولی کارپوف"، عنوان جوانترین قهرمان تاریخ شطرنج را در سن 22 سالگی به دست آورد.او این عنوان را تا سال 1993 و تا زمانی که با فدراسیون جهانی شطرنج به دلیل پاره ای اختلافات، قطع همکاری نمود،در اختیار داشت.پس از آن وی با تاسیس انجمن شطرنجبازان حرفه ای(PCA) مسابقاتی را با قدرتمندترین شطرنجبازان زمان برگزار می کرد و بدین ترتیب به عنوان قهرمانی حرفه ای شطرنج جهان تا سال 2000 که این عنوان را در مواجهه با شاگرد خود "ولادیمیر کرامنیک" از دست داد، به حساب می آمد.

وی همچنین به عنوان تنها قهرمانی بود که با ابررایانه ای تحت عنوان "دیپ بلو" به رقابت پرداخت و با شکست اآن در سال 1996 و با شکست از آن در سال 1997 به رشد شطرنج کمک بسیاری نمود.

"گری کاسپارف" به عنوان برترین درجه دار فدراسیون جهانی شطرنج از سال 1986 تا 2005  به مدت 255 ماه متوالی در صدر فهرست درجه داران فیده قرار داشت و با 53 بار صدرنشینی رکوردی خارق العاده را از خود به جا گذاشته است.وی همچنین به بالاترین درجه شطرنج تا به امروز با درجه 2851 دست یافته است."کاسپاروف" همچنین با فتح ابر مسابقات بیشمار شطرنج 11 مرتبه اسکار شطرنج را از آن خود نموده است.

بالاخره این ابرقدرت دنیای شطرنج در 10 مارچ 2005 با اعلام بازنشستگی برای همیشه از دنیای شطرنج به عنوان بازیکن حرفه ای کناره گیری کرد و بیشتر وقت خود را صرف فعالیتهای سیاسی و نوشتن نموده است.

وی با شرکت در فعالیتهای سیاسی جنبشی را تحت عنوان جنبش شهروندان پیشگام متحد تشکیل داد و سال 2008 در مقابله با "ولادیمیر پوتین" خود را به عنوان کاندیدای پست ریاست جمهوری روسیه معرفی نمود اما خیلی زود و با تحمل فشارهایی از سوی مخالفان اعلام انصراف نمود اما همچنان تا به امروز به عنوان یکی از سرسختترین مخالفین دولت "پوتین" به فعالیت پرداخته است.

منبع : ویکیپدیا (دانشنامه آزاد)

www.hamadanchess.lxb.ir

 




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر